maandag 21 maart 2016

Antwoord op vraag Cammenga tijdens boekinterview 'Pluche' van Femke Halsema, oud-Tweede Kamer-Fractievoorzitter van Groen Links

Beste Lezers,

Op zondag, 20 maart jl. werd in boekenwinkel Broese in Utrecht het nieuwe boek 'Pluche' van Femke Halsema, oud-Tweede Kamer-Fractievoorzitter van Groen Links gepresenteerd. Er vond een interview van een uur met Femke Halsema plaats, waarin zij uitvoerig vertelde over haar ervaringen met het Nederlandse politieke systeem gedurende de 12 1/2 jaar dat zij in de Tweede Kamer als Fractievoorzitter van Groen Links werkzaam s geweest.

Met veel interesse heb ik geluisterd naar haar jarenlange ervaringen met politieke machtspelletjes; het creëren van nieuws en met het Nederlandse politieke systeem. Hoewel zij - vanwege het feit dat zij vooral oppositieleider is geweest - in politiek opzicht niet heel veel resultaten heeft kunnen bereiken, heeft zij Groen Links als politieke partij wel degelijk op de 'politieke kaart' van Nederland weten neer te zetten. Onder haar Fractievoorzitterschap is Groen Links in populariteit onder de Nederlandse kiezer enorm toegenomen.

Na afloop van het interview stelde ik Femke Halsema de vraag of zij in de toekomst nog meer boeken gaat schrijven en - zo ja - welke onderwerpen zij dan voor deze nog te verschijnen werken in gedachten heeft. Zij liet mij hierop in het openbaar weten dat zij in de toekomst zonder meer nog meer boeken zal gaan schrijven, maar dat zij - vanwege de te verwachten termijn van twee jaar voordat haar volgende boek zal gaan verschijnen - er de voorkeur aan geeft zich nog niet inhoudelijk uit te laten over het onderwerp van haar volgende boek. Maar dat er een nieuw boek van haar hand in de toekomst zal gaan verschijnen staat wat Femke Halsema betreft in ieder geval zonder meer vast.

Zoals u weet, heb ik mij geïnspireerd vanuit de leerstellingen van het Rooms-Katholieke Christelijke geloof mij ingezet om fascisme en antisemitisme in onze samenleving te voorkomen en te bestrijden en om een officiële invoering van Holocaust Memorial Day in Nederland te introduceren.

In dit kader hebben mijn collega, mr. Fred Jan IJspeerd en ikzelf input aangeleverd voor een wetsvoorstel over de toekomstige herdenking van de Holocaust dat in januari 2012 door de Tweede Kamer is behandeld. In dit kader hebben mijn collega en ik ook gesprekken gevoerd met de volgende Tweede Kamerleden:
  • Hanke Bruins Slot, Tweede Kamerlid CDA
  • Helma Lodders, Tweede Kamerlid VVD
  • Esméé Wiegman, Tweede Kamerlid ChristenUnie
  • Emiel Roemer, Tweede Kamerlid en Fractievoorzitter SP
  • Ronald van Raak, Tweede Kamerlid SP
  • Hero Brinkman, Tweede Kamerlid en Fractievoorzitter Lijst Hero Brinkman
  • Linda Voortman, Tweede Kamerlid Groen Links
  • Willie Dille, Tweede Kamerlid PVV
Zeker gezien onze ervaringen die mijn collega, mr. Fred Jan IJspeerd en ikzelf hebben opgedaan tijdens onze contacten met Fractievoorzitters en -leden van de Tweede Kamer heb ik het als bijzonder interessant ervaren om Femke Halsema, oud-Tweede Kamer-Fractievoorzitter van Groen Links te horen vertellen over haar eigen ervaringen met de Nederlandse politieke wereld en om na afloop van het interview met haar van gedachten te kunnen wisselen over haar boek 'Pluche'.

Als auteur van de beide in 2012 en 2013 via uitgeverij Boekscout in Soest verschenen werken 'Marie Antoinette van Bourbon-Habsburg-Lotharingen' en 'Wees gerust! Vóór, tijdens en ná je dood sta ik als een rots aan je zijde!' weet ik immers als geen ander hoeveel innerlijke voldoening het schrijven van een boek iemand kan geven.

Voor meer informatie over mijn beide in 2012 en 2013 gepubliceerde werken verwijs ik u als lezer graag naar de volgende twee links:
- Marie Antoinette van Bourbon-Habsburg-Lotharingen:
http://boekscout.nl/shop/_.aspx/Marie_Antoinette_van_Bourbon__Habsburg__Lotharingen?bookId=3397


- Wees gerust! Vóór, tijdens en ná je dood sta ik als een rots aan je zijde!:
http://boekscout.nl/shop/_.aspx/Wees_gerust___Voor_tijdens_en_na_je_dood_sta_ik_als_een_rots_aan_je_zijde?bookId=4076



Héél veel leesplezier toegewenst !!!

Met gevoelens van de meeste hoogachting en met vriendelijke groet,
INFORMATIECENTRUM TWEEDE WERELDOORLOG (IWOII)

 
Anne Louis Cammenga
Directeur en Auteur
Website: www.iwoii.nl

 
 
 
 
Vier foto's van Femke Halsema, oud-Tweede Kamer-Fractievoorzitter van Groen Links tijdens de signeersessie na afloop van het interview over haar recent verschenen boek 'Pluche', waarin zij haar politieke ervaringen gedurende 12 1/2 jaar in de Nederlandse politiek beschrijft.
 
___________________________________________________

 

_________________________________________________________
 
 

Geen opmerkingen: